donderdag 13 juni 2013

ferrari



 
door
eva

Ik houd mijn spreekbeurt over Ferrari.

Ik heb het onderwerp gekozen omdat ik van snelle auto’s houd en Ferrari is daar één van.

Ook wil ik er meer van te weten komen.

Tijdens mijn spreekbeurt geef ik een blaadje door met daar op een paar Ferrari’s.




Enzo Ferrari is geboren op 20 februari 1898 in Modena. Vroeger wou Enzo operazanger worden, maar later bleek hij niet muzikaal te zijn. Daarna wou hij sportjournalist worden, maar was niet belangrijk in het vak.

Autocoureur was zijn derde keus en dat werd hij ook niet zo’n slechte ook. Toen Enzo zestien was had hij een hoop ellende. Door de 1e wereldoorlog verloor hij zijn vader en zijn oudere broer Alfredo. Enzo besloot om zelf te gaan vechten. Nadat hij had gevochten, werd hij testrijder in Turijn.

Zo kwam hij erg veel over de autosport te weten. Hij begon eerst als monteur en later als deelnemer van kleine races. In 1919 startte hij met Ugo Sivocci een race in Targa Florio. Hij was erg goed en kwam bij het machtige Alfa Romeo.

Hij mocht toen in die tijd met grote wereldcoureurs samenwerken.

De eerste wedstrijd voor Alfa Romeo won hij. Later werd Enzo directeur van de raceafdeling. In 1929 nam Enzo ontslag bij Alfa Romeo.

nok in 1929 richtte hij zijn eigen bedrijf op de Scuderia Ferrari. Hij bleef actief in de autosport niet als coureur maar als eigenaar. In 1932 kwam zijn kans want Alfa Romeo stopte met de autosport. De Scuderia Ferrari nam al het materiaal van de raceafdeling over. Daardoor liep het goed met de Scuderia Ferrari. De eerste sportauto waar hij aan werkte was de auto Avio 815

Later hij had zelfs een paar jaar een motorrace-team in zijn bezit.

In 1943 verhuisde Ferrari van Modena naar Maranello daar maakte hij mooie machines. In 1944 werd de Ferrari fabriek gebombardeerd. Daarna in 1946 werd de fabriek opnieuw opgebouwd. Nu onder de naam van Ferrari.

Ze werkten hard aan de 1e Ferrari de 125 sport.

Deze auto was een groot succes en won wel meer dan 5000 races over de hele wereld in 41 jaar tijd.

Na 1982 begon Ferrari formule1 wagens te bouwen.

Enzo Ferrari overleed op 14 augustus 1988.









Bijna iedereen weet dat het logo van Ferrari, een stijgend paard is.

Hoe is hij daaraan gekomen?

Hij is er aan gekomen toen hij in 1923 een wedstrijd gemakkelijk won.

Na die race ontmoette hij de vader van een beroemde vliegenier uit de 1e wereldoorlog.

Hij had het symbool het stijgende paard op zijn vliegtuig.

Ferrari vond het erg mooi en besloot het als het logo van Ferrari te doen.








De Ferrari-fabriek staat in staat in Maranello. In de fabriek werken nu ongeveer 1900 mensen. 1550 mensen daarvan zitten in de productie van auto’s. 350 mensen hiervan werken voor het Racing Team.





Het museum is in 1990 opgebouwd in Maranello vlak naast de Ferrari-fabriek. In het museum zijn echte Ferrari’s te zien. Van de alleroudste tot de nieuwste Ferrari Je kunt er ook zien hoe een Ferrari wordt gebouwd en hoe hij rijdt.








De formule 1 word gehouden op speciale banen.

Die worden ook wel circuit’s genoemd.

De regels zijn heel simpel:

Degene die het snelst in ongeveer 300 kilometer is en het eerst over de finish is heeft gewonnen.

Ferrari heeft ook zijn eigen race team.

Dat team bestaat uit 2 ervaren coureurs Michael Schumacher en Rubens Barrichello.

Michael Schumacher is dit seizoen 1e geworden.

Rubens Barrichello 2e.

Er is ook een soort korte pauze dat heet een pitsstop.

Tijdens zo’n pitsstop word speciale benzine getankt en de banden worden gewisseld.

Dit allemaal gebeurt meestal binnen 10 seconden.

Een formule 1 wagen kan wel 350 km/h.

Hij kan optrekken in minder dan 4 seconden van 0 tot 100 km/h.

De formule 1 wagens van Ferrari zijn te herkennen aan de speciale rode Ferrari kleur.

Op een circuit staan in bijna alle bochten mensen. Ze zijn soort scheidsrechters.

Als er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd, op het lange stuk, zwaaien ze met

een Gele vlag.


Ik noem nu alle vlaggen op.

De gele vlag: de gele vlag wordt gebruikt als er gevaar is op de weg. De coureurs moeten in dat stuk snelheid minderen. En ze mogen ook niet inhalen.

De groene vlag: Dit is het einde van de gele vlag. Dus dan mag je weer inhalen.

De blauwe vlag: de blauwe vlag betekent dat er achter je een snellere wagen aan komt. Je moet dan meteen aan de kant.

De rode vlag: het einde van de training of kwalificatie.

De zwart-wit geblokte vlag: het einde van de race. Deze wordt gewapperd voor de winnaar.

De Witte vlag: dit wordt gemeld als er een safety car komt. Een safety car is een auto die een coureur moet volgen. Ze mogen dan niet inhalen.

De zwart met oranje vlag: deze vlag betekent dat je een kapot stuk aan je auto hebt en dat je naar de pits moet.

De zwarte vlag: dat een coureur een Stop and Go penalty moet nemen. Als je een Stop and Go penalty krijgt dan heb je een overtreding gemaakt. Je moet dan 10 seconden in de pits blijven.

Geel met rode strepen: er ligt olie of water op de weg.


Nu de vragen:


Vraag 1: Hoe heet de oprichter van Ferrari?

Antwoord: Enzo Ferrari

Vraag 2: Waar staat de Ferrari-fabriek?

Antwoord: Maranello

Vraag 3: Hoelang duurt ongeveer een pitsstop?

Antwoord: 10 seconden

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen of opmerkingen?


Wil je meer informatie over FERRARI??? Kijk dan hier bij GOOGLE.
Google
grtjes
eva

Geen opmerkingen:

Een reactie posten