door
eva
Ik houd
mijn spreekbeurt over Ferrari.
Ik heb
het onderwerp gekozen omdat ik van snelle auto’s houd en Ferrari is daar één
van.
Ook wil
ik er meer van te weten komen.
Tijdens
mijn spreekbeurt geef ik een blaadje door met daar op een paar
Ferrari’s.
Enzo
Ferrari is geboren op 20 februari 1898 in Modena. Vroeger wou Enzo operazanger
worden, maar later bleek hij niet muzikaal te zijn. Daarna wou hij
sportjournalist worden, maar was niet belangrijk in het vak.
Autocoureur was zijn derde keus
en dat werd hij ook niet zo’n slechte ook. Toen Enzo zestien was had hij een
hoop ellende. Door de 1e wereldoorlog verloor hij zijn vader en zijn
oudere broer Alfredo. Enzo besloot om zelf te gaan vechten. Nadat hij had gevochten, werd hij
testrijder in Turijn.
Zo kwam
hij erg veel over de autosport te weten. Hij begon eerst als monteur en later
als deelnemer van kleine races. In 1919 startte hij met Ugo Sivocci een race in
Targa Florio. Hij was erg goed en kwam bij het machtige Alfa Romeo.
Hij
mocht toen in die tijd met grote wereldcoureurs samenwerken.
De
eerste wedstrijd voor Alfa Romeo won hij. Later werd Enzo directeur van de
raceafdeling. In 1929 nam Enzo ontslag bij Alfa Romeo.
nok in
1929 richtte hij zijn eigen bedrijf op de Scuderia Ferrari. Hij bleef actief in
de autosport niet als coureur maar als eigenaar. In 1932 kwam zijn kans want
Alfa Romeo stopte met de autosport. De Scuderia Ferrari nam al het materiaal van
de raceafdeling over. Daardoor liep het goed met de Scuderia Ferrari. De eerste
sportauto waar hij aan werkte was de auto Avio 815
Later
hij had zelfs een paar jaar een motorrace-team in zijn bezit.
In 1943
verhuisde Ferrari van Modena naar Maranello daar maakte hij mooie machines. In
1944 werd de Ferrari fabriek gebombardeerd. Daarna in 1946 werd de fabriek
opnieuw opgebouwd. Nu onder de naam van Ferrari.
Ze
werkten hard aan de 1e Ferrari de 125 sport.
Deze
auto was een groot succes en won wel meer dan 5000 races over de hele wereld in
41 jaar tijd.
Na 1982
begon Ferrari formule1 wagens te bouwen.
Enzo
Ferrari overleed op 14 augustus 1988.
Bijna
iedereen weet dat het logo van Ferrari, een stijgend paard is.
Hoe is
hij daaraan gekomen?
Hij is
er aan gekomen toen hij in 1923 een wedstrijd gemakkelijk won.
Na die
race ontmoette hij de vader van een beroemde vliegenier uit de 1e
wereldoorlog.
Hij had
het symbool het stijgende paard op zijn vliegtuig.
Ferrari
vond het erg mooi en besloot het als het logo van Ferrari te doen.
De
Ferrari-fabriek staat in staat in Maranello. In de fabriek werken nu ongeveer
1900 mensen. 1550 mensen daarvan zitten in de productie van auto’s. 350 mensen
hiervan werken voor het Racing Team.
Het
museum is in 1990 opgebouwd in Maranello vlak naast de Ferrari-fabriek. In het
museum zijn echte Ferrari’s te zien. Van de alleroudste tot de nieuwste Ferrari
Je kunt er ook zien hoe een Ferrari wordt gebouwd en hoe hij rijdt.
De
formule 1 word gehouden op speciale banen.
Die
worden ook wel circuit’s genoemd.
De
regels zijn heel simpel:
Degene
die het snelst in ongeveer 300 kilometer is en het eerst over de finish is heeft
gewonnen.
Ferrari
heeft ook zijn eigen race team.
Dat team
bestaat uit 2 ervaren coureurs Michael Schumacher en Rubens
Barrichello.
Michael
Schumacher is dit seizoen 1e geworden.
Rubens
Barrichello 2e.
Er is
ook een soort korte pauze dat heet een pitsstop.
Tijdens
zo’n pitsstop word speciale benzine getankt en de banden worden
gewisseld.
Dit
allemaal gebeurt meestal binnen 10 seconden.
Een
formule 1 wagen kan wel 350 km/h.
Hij kan
optrekken in minder dan 4 seconden van 0 tot 100 km/h.
De
formule 1 wagens van Ferrari zijn te herkennen aan de speciale rode Ferrari
kleur.
Op een
circuit staan in bijna alle bochten mensen. Ze zijn soort
scheidsrechters.
Als er bijvoorbeeld een ongeluk
is gebeurd, op het lange stuk, zwaaien ze met
een Gele vlag.
Ik noem nu alle vlaggen op.
De gele vlag: de gele vlag wordt gebruikt als
er gevaar is op de weg. De coureurs moeten in dat stuk snelheid minderen. En ze
mogen ook niet inhalen.
De groene vlag: Dit is het einde van de gele
vlag. Dus dan mag je weer inhalen.
De blauwe vlag: de blauwe vlag betekent dat er
achter je een snellere wagen aan komt. Je moet dan meteen aan de
kant.
De rode vlag: het einde van de training of
kwalificatie.
De zwart-wit geblokte
vlag: het einde van de race. Deze
wordt gewapperd voor de winnaar.
De Witte vlag: dit wordt gemeld als er een
safety car komt. Een safety car is een auto die een coureur moet volgen. Ze
mogen dan niet inhalen.
De zwart met oranje
vlag: deze vlag betekent dat je een
kapot stuk aan je auto hebt en dat je naar de pits moet.
De zwarte vlag: dat een coureur een Stop and Go
penalty moet nemen. Als je een Stop and Go penalty krijgt dan heb je een
overtreding gemaakt. Je moet dan 10 seconden in de pits blijven.
Geel met rode
strepen:
er ligt olie of
water op de weg.
Nu de
vragen:
Vraag 1:
Hoe heet de oprichter van Ferrari?
Antwoord: Enzo Ferrari
Vraag 2:
Waar staat de Ferrari-fabriek?
Antwoord: Maranello
Vraag 3:
Hoelang duurt ongeveer een pitsstop?
Antwoord: 10 seconden
Dit was
mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen of opmerkingen?
Wil je meer
informatie over FERRARI??? Kijk dan hier bij GOOGLE.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten